Discover Your VUture


Hoe kunnen we studenten helpen om bewuste keuzes te maken in hun studieloopbaan? Met die vraag in het achterhoofd is het nieuwe online studiereflectiespel Discover Your VUture op 14 september live gegaan. Via vragen als ‘Welk blad pak je bij de tandarts?’, ‘Wat doe je het liefste naast je studie?’ en ‘Wil je straks een verdiepende minor doen of liever een stage op de Zuid-as?’, kwamen eerstejaarsstudenten bij een profiel terecht als bijvoorbeeld ‘Carrièretijger’ of ‘Wereldverbeteraar’.

Na het lezen van het profiel moesten de studenten bij zichzelf te rade gaan: past dat geschetste profiel wel bij mij? Welk type academicus zou ik straks eigenlijk willen zijn wanneer ik afgestudeerd ben? Hierover gingen zij met elkaar in gesprek, onder leiding van hun studentmentor. Enkele eerstejaars gaven aan dat ze de antwoorden op de quizvragen zwaar vonden wegen, omdat één ander antwoord tot een totaal ander profiel kon leiden. Laat dit nu precies de bedoeling zijn: de studenten meegeven dat zij nu keuzes kunnen maken die van invloed zijn op de academicus die zij later worden.

Door deze reflectieoefening aan te bieden in de vorm van een zelftest-met-knipoog, waarvan er veel rondgaan op social media, is de oefening een laagdrempelige manier om de studenten te laten nadenken over hoe zij hun studieloopbaan vorm kunnen geven. ‘Studeren is meer dan boeken lezen en tentamens maken’ is de eerste boodschap die zij via het spel meekrijgen en de ‘VU-tips’ aan het eind van het spel is een lijst met hulp- en inspiratiebronnen waar de studenten tijdens hun hele studie uit kunnen putten.

Deze pilot van Discover Your VUture is in eerste instantie ontwikkeld voor eerstejaarsstudenten Bestuurs- en organisatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, als onderdeel van het tutoraat/mentoraat. Het doel is om het spel beschikbaar te maken voor alle bacheloropleidingen van de VU.

Spelontwikkeling: MSG Sustainable Strategies
Grafisch ontwerp: In de Hens – Concept & Motion Graphic Design
Website: RDesign

In opdracht van: VU Onderwijswerkplaats, Vrije Universiteit Amsterdam




Reacties zijn gesloten.