Onderwijssector heeft nog weinig grip op vaardigheden studenten

Beeld: ScienceGuide

“Veel mensen weten niet wat een onderwijseconoom doet”, begint Schils, “maar het zit zo: een econoom is vooral geïnteresseerd in hoe mensen keuzes maken als er sprake is van schaarste. Sommige economen richten zich op monetaire vraagstukken, maar je kunt die manier van kijken ook op sociale vraagstukken toepassen. Dan stel je je dus de vraag waarom bepaalde mensen in eenzelfde situatie verschillende keuzes maken. Zo’n vraag kan je ook toepassen op het onderwijsdomein.” 

Trudie Schils

Binnen het hoger onderwijs is het ontwikkelen en toetsen van vaardigheden een veelbesproken thema. Maar welke kennis hebben we over de ontwikkeling daarvan, en wat doen de sectoren in het primair en voortgezet onderwijs daarmee? Dit en meer vroeg ScienceGuide aan onderwijseconoom Trudie Schils, die donderdag haar inaugurele rede houdt aan de Universiteit Maastricht.

Lees verder via ScienceGuide!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.