Praktijkverhaal ‘Studenten leren virtueel pleiten met PleitVRij’

Op de Universiteit Utrecht komen rechtenstudenten in hun toga uit een lokaal. Zij oefenen vandaag het pleiten in een virtuele omgeving. Op deze manier kunnen zij op een realistische manier hun spreekvaardigheid oefenen én van elkaar leren. Hun eerste reactie; ‘wat een gave ervaring!’
Hoe het begon
Enkele jaren geleden dacht Sylvia Moes (Innovatiemanager VU Amsterdam) na over de wijze waarop Virtual Reality (VR) ingezet zou kunnen worden om studenten elkaar ‘live’ te laten ontmoeten. Met dat idee benaderde ze de RUG, waar het Center for Information Technology (CIT) al twaalf jaar VR-omgevingen ontwikkelde. Toen duidelijk werd dat haar idee technisch mogelijk was, begon de zoektocht naar een goede toepassing. Het werd de rechtenstudie. Na toetsing bij docenten van rechtenfaculteiten RUG en VU kwam er een volmondig en enthousiast ‘ja!’ om gezamenlijk een projectvoorstel voor de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs te schrijven. Het project PleitVRij werd gehonoreerd en kon van start met subsidie vanuit de Stimuleringsregeling.
Geef een reactie