Hoe zorg je dat studenten je actieve werkvorm waarderen – 2?

Actieve werkvormen worden niet altijd gewaardeerd door studenten. Als docent merk je dat studenten niet meedoen in de les, of dat ze het onderwijs laag evalueren. Hoe kan dat? In de komende tips gaan we verschillende deelantwoorden bespreken.
Deze tip gaat over het belang van inbedding van de opdracht van de opdracht in het leerproces. Je moet er als docent namelijk altijd voor zorgen dat voor studenten duidelijk is waarom opdrachten worden ingezet in hoe ze moeten worden uitgevoerd.
Inbedding van de opdracht in het leerproces
Deze tip gaat over het belang van inbedding van de opdracht van de opdracht in het leerproces. Zonder duidelijke inbedding weten studenten niet wat er van ze verwacht wordt.
Ten eerste moet het duidelijk zijn voor de docent en student waarom de combinatie van opdrachten van zelfstudie, samenwerking en colleges essentieel is voor het leerproces.
Ten tweede moet de docent expliciet aandacht besteden aan het belang van de zelfstudie of samenwerking door studenten, en deze koppelen aan activiteiten en de leerdoelen van de cursus. Als docent maak je dit expliciet kenbaar:
- in de modulehandleiding en/of digitale leeromgeving
- in de eerste bijeenkomst
- herhaaldelijk tijdens het verloop van de cursus
Ten derde introduceert de docent de activiteiten voor zelfstudie of samenwerking telkens in het daaraan voorafgaande college of de werkgroep (feedup). Voor de student is het duidelijk:
- wat er wordt verwacht (criteria) en wanneer (deadline)
- hoe dit het beste gedaan kan worden (proces)
- waarom de activiteiten relevant zijn
Tot slot houdt de docent rekening met de aanwezige studievaardigheden van studenten en geeft zo nodig aanvullende instructies en/of begeleiding.
Pas toe!
Kies één opdracht in het onderwijs waarvan je weet dat studenten het activeren waarderen. Hoe is de opdracht kenbaar gemaakt in de modulehandleiding en tijdens de bijeenkomsten. Hoe is duidelijk gemaakt wat er van ze wordt verwacht?
En kijk nu eens naar een opdracht waar studenten over klaagden of waar je niet het resultaat hebt gezien wat je had verwacht. Kun je waarnemen dat het niet duidelijk in de modulehandleiding stond of wat je eigenlijk verwachtte van de studenten?
Geef een antwoord