Ontwikkeling en inbedding van een onderwijslijn rond academisch burgerschap

Onderwerp

Ontwikkeling en inbedding van een onderwijslijn rond academisch burgerschap

Duco Bannink heeft gedurende de Leergang Onderwijskundig Leiderschap gewerkt aan de ontwikkeling van het concept academisch burgerschap en de inbedding daarvan in het onderwijs. Hij definieerde academisch burgerschap als het geheel van wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele oriëntatie van de student. In het vervolg van het LOL-traject heeft hij het concept academisch burgerschap gebruikt om een integrale herprogrammering van de vijf bachelor-curricula aan FSW te ontwerpen, samen met vele anderen, waarbij ook de studenten van de faculteit een belangrijke rol namen. De vakken van de academische kern en een deels disciplinaire, deels interdisciplinaire werkgroepenlijn zijn opgezet rond drie maatschappelijke thema’s: diversiteit, globalisering, netwerksamenleving. Deze verbinding van thema’s, disciplines, academische kern en interdisciplinair werk ondersteunt de wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele oriëntatie van de studenten. De herprogrammering was zo gericht op het versterken van de efficiëntie en het rendement van de opleidingen, het inhoudelijke profiel en de kwaliteit en toegankelijkheid van de opleidingen. Het nieuwe programma gaat van start in het collegejaar 2017-2018. De effectiviteit van het nieuwe programma zal op een gedegen wijze worden geëvalueerd.

Contactgegevens 

Naam en voorletters:  Duco Bannink
Functie:  UHD
Afdeling, Faculteit:  B&P, FSW
Email  d.b.d.bannink@vu.nl
SKO / LOL:  LOL-project
Project opgezet voor:  Faculteit der Sociale Wetenschappen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.