De dakpan en 49 andere methoden om kennisretentie van studenten te verhogen
Onderwerp
Het lijkt soms wel alsof studenten alle stof waar ze tijdens een vak uitgebreid mee hebben gewerkt, weer helemaal zijn vergeten zodra ze het afsluitende tentamen hebben gemaakt. De eerste colleges van het vervolg op dat vak staan om die reden vaak in het teken van “even het geheugen opfrissen, hoe zat het ook alweer?”. Wanneer studenten op het eind van hun Bachelor aan hun afstudeerscriptie beginnen, blijken ze de meest basale vaardigheden en kennis toch niet (meer) te beheersen. Zonde van de tijd, niet? Dat moet anders kunnen.
Hoe kunnen we zorgen dat studenten de kernboodschap van jouw vak wél nog vers in het geheugen hebben zitten na afloop van het tentamen? Of nog beter: hoe zorgen we dat de studenten deze kernboodschap nog weten als ze beginnen aan hun afstudeerscriptie?
Tijdens de Pitchronde van de KnowVU Award in januari 2016 hoorden we Freek Colombijn vertellen over zijn Dakpan-methode voor kennisretentie. Inmiddels heeft hij zijn SKO-project over dit onderwerp afgerond en deelt hij wat hij heeft gevonden over deze elegante methode om deep learning te stimuleren bij studenten en over 49 andere methoden die hij in de literatuur heeft gevonden.
Lees hier de geanonimiseerde samenvatting van het SKO-project van Freek Colombijn: Het gebrek aan retentie in het Bacheloronderwijs opleiding CAO (voor KnowVU)
Contactgegevens
Naam en voorletters: | F. Colombijn |
Functie: | UHD |
Afdeling, Faculteit: | Social and Cultural Anthropology, FSW |
f.colombijn@vu.nl | |
SKO / LOL: | SKO-project |
Project opgezet voor: | Faculteit der Sociale Wetenschappen |
Geef een antwoord