De docentencoach – Ervaring aanwenden voor hogere onderwijskwaliteit
Onderwerp
De docentencoach – Ervaring aanwenden voor hogere onderwijskwaliteit
Docenten – goede docenten – doen tijdens hun carrière een schat aan ervaringen op. Ze komen er proefondervindelijk achter welke aanpak het beste werkt, welke uitleg uiteindelijk beklijft en welke toon daarbij moet worden aangeslagen. Ze gaan patronen herkennen in het voortdurend veranderende onderwijslandschap en worden daardoor stabieler en overtuigender. Het zou zonde zijn wanneer zij die ervaringen alleen ten bate van hun eigen onderwijs zouden inzetten. Dat zullen zij doorgaans zelf ook vinden. Het ligt immers in de aard van een docent – van een goede docent – om kennis over te dragen, dus ook de kennis over het onderwijsproces. Dit plan stelt daarom voor om binnen de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen de functionaliteit “docentencoach” in te brengen. Een dergelijke coach kan niet alleen een mentor zijn voor beginnende docenten, maar kan ook worden aangewend door meer ervaren collega’s. De coaching kan daarbij betrekking hebben op alle onderdelen van het onderwijskundig spectrum: van cursusontwerp, via materiaalontwikkeling en lesgeven tot toetsing.
Contactgegevens
Naam en voorletters: | Theo de Haan |
Functie: | docent |
Afdeling, Faculteit: | Bewegingswetenschappen, FGB |
t.de.haan@vu.nl | |
SKO / LOL: | SKO-project |
Project opgezet voor: | Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen |
Geef een antwoord