
Charlotte Meijer studeert Onderwijs en Innovatie (master) op de VU en is ook student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats. Vandaaruit ondersteunt ze docenten van de VU bij het voorbereiden van hun onderwijs, en in deze tijd is dat hard nodig! Charlotte helpt docenten met vragen die ze hebben over Canvas, Zoom of andere online tools die de VU aanbiedt.
Ze geeft veel één op één ondersteuning aan docenten en helpt hen met het begrijpen van de programma’s. Ook demonstreert Charlotte alle mogelijkheden van de ICT tools.
“Docenten kunnen komen met allerlei vragen, sommige zijn heel specifiek zoals: ‘Wat moet ik klikken om zus en zo te bereiken?’ Andere vragen zijn weer heel algemeen zoals ‘Wat is Zoom?’ of: ‘Ik begrijp de Canvas pagina niet’. Wat ik dan weleens doe is samen met hen het programma bestuderen. Ik vraag ze om hun scherm te delen zodat ik mee kan kijken en vervolgens klikken we wat rond, ik laat zien wat er mogelijk is en leg verschillende functies uit.” Wat Charlotte veel hoort is dat de docenten erg positief zijn over haar hulp en erg dankbaar voor de tijd die ze erin steekt.
Als je haar vraagt wat het leukste moment was de afgelopen tijd, was het het helpen van een BKO docente die haar vervolgens erg dankbaar was en haar nog steeds af en toe mailtjes stuurt met hier en daar een vraag. Charlotte studeert naast haar bijbaan als student-assistent ook Onderwijs en Innovatie op de VU. “Het is een hele goede combinatie. Door mijn studie weet ik vooral wat goed is voor studenten om te leren, maar de toepassing ervan niet echt. Dit leer ik weer bij de VU Onderwijswerkplaats. Ik ben heel blij met de ervaring die ik hier opdoe!”
Vanwege de coronamaatregelen werkt ook Charlotte vanuit huis. Op de vraag of ze nu toekomt aan hobby’s of andere dingen, schudt ze haar hoofd. “Ik heb het nu heel druk, maar ik vind het ook heel leuk wat ik doe, dus dat is niet zo erg.” Wat ze merkt is dat veel van het leven online te doen is, – ook al is het niet een vervanging van het fysieke leven, is het zeker wel een aanvulling.
Charlotte zou graag zien dat docenten de samenwerking met de digitale en online tools vasthouden. Ze stimuleert docenten om zelf even op onderzoek uit te gaan, en zich bekender maken met het online landschap. Ze wil hen ook meegeven dat het gebruiken van breakout rooms tijdens online colleges essentieel is: studenten hebben de interactie en afwisseling nodig en verder stimuleert het de motivatie. Op de vraag waar ze naar uitkijkt als de campusdeuren weer open gaan, antwoordt ze: “Iedereen weer zien! Gezamenlijk teamoverleg hebben, samenwerken, elkaar spreken en helpen. Dat laatste is nu minder flexibel en spontaan. Dat mis ik.”