
Danny Scholten is docent, onderwijs-innovator en KnowVU-ambassadeur bij de faculteit BETA aan de Vrije Universiteit. Hij zit in de onderwijsgroep Innovations in Human Health & Life Sciences (iH2LS) die zich bezighoudt met de verbetering van het onderwijs en onderzoek doet naar onderwijsinnovatie. Toen de coronacrisis begon werden zij gevraagd om ondersteuning te bieden aan docenten op de Bèta faculteit die hulp nodig hadden met de overgang naar online onderwijs.
De vragen die ze kregen liepen erg uiteen. Waarbij sommige problemen makkelijk via de mail konden worden opgelost, heeft Danny ook af en toe met de docenten gebeld om ze op een meer directe en persoonlijke manier te begeleiden. “Ik heb gemerkt dat docenten die persoonlijke begeleiding heel fijn vinden, ze zien soms door de digitale bomen het bos niet meer. En ik vind het vooral ook fijn dat ik mijn expertise kan gebruiken om mensen te helpen.”
Danny heeft ook een bijdrage geleverd aan het dagelijkse spreekuur dat georganiseerd wordt vanuit VU NT&L en aan het ontwerp van de Canvaspagina Online Education die informatie biedt over online onderwijs. “Ik was heel veel aan het doen, veel extra werk ook, waardoor ik op een gegeven moment toch het besluit moest nemen om een stapje terug te doen om ook aan mijn reguliere werk toe te komen.”
Hoewel Danny het thuiswerken wel een fijne manier van werken vindt en dat na de quarantaineperiode nog wel deels wil blijven doen, mist hij het werken op de campus ook erg. “Het was voor mij een flinke omschakeling. Ik heb een prima werkplek thuis, maar het vinden van een nieuwe werkmodus was aanvankelijk heel erg zoeken. Ik mis de campus en de collega’s die daar rondlopen. Je weet veel minder goed hoe het met mensen gaat.” Over de veranderingen in het onderwijs zelf is Danny wel positief. Hij vindt het goed dat het onderwijslandschap blijft veranderen en dat docenten zich vertrouwd maken met de verschillende bestaande digitale hulpmiddelen in het onderwijs. “De eerste stap is in ieder geval gezet en ik denk dat het een positief effect zal hebben op de vernieuwing van het onderwijs.” Als laatste wil hij graag meegeven aan collega-docenten dat ze dicht bij zichzelf moeten blijven: “Werk jezelf niet over de kop. Verwacht niet dat je in één keer alles goed doet en je vak prachtig online kan geven. Sta jezelf toe om dat in fases te doen en fouten te maken.” Dat vindt Danny erg belangrijk.