
Steve Keya is een derdejaars geneeskundestudent aan de VU en werkt als student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats. Hij heeft veel docenten geholpen met de overgang naar online lesgeven.
Steve helpt mee met het implementeren van geschikte digitale applicaties die een goede aanvulling zijn op het (online) lesgeven. “Wij [de student-assistenten van de VU Onderwijswerkplaats] hebben Pre-University College geholpen met de overgang naar online lesgeven. Naast technische instructies hebben wij het ook gehad over de inhoud, waarbij wij advies gaven op basis van ons studentenperspectief en onze ervaringen met Canvas.” Het valt Steve op dat de digitale hulpmiddelen heel populair zijn geworden. Eén van deze hulpmiddelen is Perusall. “Ik zit dan ongeveer 20 minuten met docenten en leg ze het systeem en de mogelijkheden ervan helemaal uit. Vervolgens kunnen ze vragen stellen aan mij.” Ook wordt er een Perusall community gecreëerd waar docenten makkelijk vragen kunnen stellen aan elkaar en kunnen leren van elkaars ervaringen.
Steve is erg trots op het werk dat gedaan wordt vanuit de VU Onderwijswerkplaats. “Het is erg fijn dat we al even waren opgestart, daardoor konden wij een leidende rol innemen in het digitaliseringsproces, in plaats van dat er een ad hoc werkgroep tot stand zou worden gebracht.” Op de vraag hoe de afgelopen tijd voor Steve verlopen is, antwoordt hij dat hij het als bijzonder en fijn ervaren heeft. “Ik ben een echte thuiswerker en ik ben inmiddels heel veel gaan doen. Voor mij gaat het veel efficiënter zo. Zoomafspraken waar iedereen op tijd is en reistijden die ik niet meer heb waardoor ik meer tijd heb voor andere dingen, zoals lezen over en verdiepen in beleggen. En hoewel ik niet van onderwijs op afstand houd, vind ik werken op afstand heel fijn.” Over het gescheiden houden van werk en privé, zegt Steve dat daar niet echt een duidelijke scheidingslijn zit. “Het vloeide bij mij altijd al door elkaar heen. Ik haal veel energie uit werk, dus ik vind het wel leuk om zo veel dingen te doen. Zeker omdat mijn sociale leven de laatste tijd een beetje weggevallen is. Ik werk tevens op de COVID-afdeling van het VUmc, dus ik probeer contact met anderen zo veel mogelijk te vermijden.” Over zijn werk bij de COVID-afdeling van het VUmc zegt Steve “Ik had eerder al een zorgstage gedaan bij het VUmc, dus ik wist wel al een beetje wat er te verwachten viel. Hoewel ik zelf meer de praktische richting in wil gaan, zoals chirurgie in plaats van immunologie, is dit hele nuttige praktijkervaring. En ik help graag.”
Over de toekomst van het onderwijs heeft Steve grootse ideeën. Het liefste zou hij namelijk zien dat de methode van personalised medicine uit de geneeskunde ook wordt toegepast in het onderwijs in de vorm van personalised education. Dit is een uitwerking van het onderwijs waarbij studenten zelf kunnen kiezen hoe ze de stof leren en tot zich nemen. “In plaats van examens aan de lopende band en 25 uur college, kunnen studenten ervoor kiezen om het boek vaker te lezen en één op één werkcolleges te volgen. Dit is misschien niet het meest efficiënt, maar wel het meest effectief denk ik.” Hoewel Steve het werken op afstand erg fijn vindt, mist hij het contact met mensen. “Er zijn nu mensen die ik helemaal niet meer spreek en zie, en dat is toch wel gek. De gesprekken in de wandelgangen vallen allemaal weg, dus dan mis je wel het simpele en informele gedeelte van samenwerken.”