VU Onderwijsdag 2020 vol interessante tricks en tips


Keynote Kristina Edström en dagvoorzitter Raymond Reesink
Auditorium ca 300 aanwezigen

Niet alleen voor docenten waren de tips en tricks die keynote Kristina Edström gaf interessant, ook studenten waren onder de indruk van haar presentatie. Charlotte Meijer, masterstudent Onderwijs en Innovatie, en studentassistent VU Onderwijswerkplaats, was zo onder de indruk dat ze snel besloot wat highlights hierover te noteren. Die lijken zo simpel, maar je moet er maar op komen, dat we die graag met je willen delen voor het geval je er niet bij was.

Hoe leren studenten meer zonder meer tijd eraan te besteden als docent?

  • Duidelijke leerdoelen geven. Niet alleen voor dit vak, maar voor hun verdere opleiding/leven.
  • Houd de kwaliteit hoog door studenten te laten slagen die ook echt de doelen halen.
  • Creëer een vak die naar deze doelen toewerkt.
  • Doe dit door je eigen tijd effectief in te zetten.

Trucjes om dit toe te passen:

  • Kies niet één student om te presenteren, maar kies op de dag van de presentatie een student random. Hierdoor kent elke student zowat alle theorie en heeft daardoor meer geleerd.
  • Elke student helpt een andere student en geeft feedback. De docent kan namelijk niet op iedereen tegelijk letten.
  • Laat de studenten een opdracht maken en laat ze feedback geven op elkaar. Hou een discussie na afloop. Iedereen heeft er al werk in gestopt, en weten dus waar het over gaat en dat levert een discussie van hoge kwaliteit op. Na afloop moet de docent opdrachten beoordelen. Gebruik een makkelijker grading scale, gaat veel sneller. 0=fail, 1=pass, 2=brilliant. Studenten krijgen een extra punt als ze feedback hebben gegeven. De docent hoeft dan niet alles te lezen. Als studenten feedback hebben gegeven en aan de discussie hebben deelgenomen is hun kwaliteit verreweg het best. Feedback is niet meer nodig want dat is tussentijds al gedaan.

Een mondeling examen is goed voor het leren. Studenten nemen dit serieuzer omdat ze niet voor gek willen staan. Ook anderen iets uitleggen is een hogere leervorm. Geef ze slechts kort de tijd: 7 minuten, zodat je daarna nog veel tijd hebt om vragen te stellen en de vragen ook simpel te bedenken zijn. Vraag na afloop hoe je denkt dat het ging en ze beoordelen zichzelf al. Uiteindelijk kost dit de docent minder tijd dan een tentamen. Het maken en beoordelen van een tentamen kost veel tijd. Ook individueel tijd doorbrengen met een docent stimuleert de studenten omdat ze voelen dat de docent om hun leerproces geeft. Bij een mondeling examen moet je ook een leerdoel hebben dat om presentatievaardigheden vraagt.

Bekijk hier de slides van Kristina’s presentatie.