Laden Evenementen







« Alle Evenementen

Healthy Brain Approach to Increase students’ well-being – Hylke Vervaeke (Center for Neurogenomics and Cognitive Research)

januari 28 @ 13:30 - 15:00

Categorie: Education (overall)

butterfly brain.jpg

[English below]

Healthy Brain Approach to Increase students’ well-being

De coronacrisis raakt ons allemaal. Als VU docenten en studie-adviseurs, maar wellicht ook als ouders, zien we de impact op het psychologisch welzijn van onze studenten. Ook uit onderzoek blijkt dat studenten meer eenzaamheid en depressie ervaren. Wat kan je als docent doen om studenten echt te bereiken? Om op een veilige manier te vragen hoe ze zich echt voelen? Kan je ze oefeningen aanwijzen waarvoor er wetenschappelijke evidentie is voor een positief effect op het psychologisch welzijn?

Dr. Hylke Vervaeke, docent neurobiologie aan de Beta Faculteit VU [afdeling Center for Neurogenomics and Cognitive Research (CNCR)] en het Amsterdam University College (AUC) heeft een collegereeks ‘Healthy Brain’ met huiswerkopdrachten ontwikkeld. In deze workshop van de Onderwijswerkplaats vertelt ze ons meer over de neurobiologie van veerkracht en biedt ze een scala aan niet-invasieve zelf-hulp interventies uit de positieve psychologie. Deze kan je geheel of gedeeltelijk implementeren in je eigen cursus.

Ze zal laagdrempelige mentimeter oefeningen aanbieden waarmee docenten (anoniem) aan hun studenten kunnen vragen hoe ze zich echt voelen. Daarna zal ze uitgebreid ingaan op de theorie en praktijk van niet-invasieve zelfhulp interventies uit de positieve psychologie. Met behulp van het ‘huiswerktraject’ kunnen studenten vervolgens zelf tijdens een cursus actief aan de slag met hun psychologische welzijn.

De reacties van Hylkes studenten zijn voor 90% razend positief. Ze voelen zich gezien en betrokken:

  • ‘I also want to point out that the healthy brain assignments are amazing. I think it helped at least some of us improve our mental state and I want to give special thanks for this :)‘
  • ‘Question hours with Hylke and the bonus assignment were also nice to keep in mind the importance of our mental health’
  • ‘I just wanted to thank you for these exercises. It is rare to find someone who asks you once in a while how you are doing, and I think it is really valuable. I can say from my part that I really needed something like this. These times have not been easy, and it is very nice that a teacher actually acknowledges that. So, thank you very much’

Deze lezing is primair gericht op docenten en studie-adviseurs, maar is zinvol voor iedereen die op zoek is naar handige tools om meer grip te krijgen op zijn eigen persoonlijke welzijn in deze uitdagende tijden.

Voor deze workshop gebruiken we Zoom. In het kader van de veiligheid vragen we je om je aan te melden via onderstaande registratieknop, waarna je de link en het wachtwoord ontvangt. De informatie voor de Zoom meeting staat ook vermeld op VUnet bij  Evenementen. Aanmelden wordt op prijs gesteld, maar is niet verplicht. Voor verdere informatie, neem contact op met onderwijswerkplaats@vu.nl.

 

[English]

Healthy Brain Approach to Increase students’ well-being

The corona-crisis affects us all. As VU lecturers and study-advisors, but also as parents, we clearly see the psychological impact on our students. Research also shows an increased prevalence of loneliness and depression amongst students. What can you do as a teacher to really reach students? How can you reach out to students in a way that is safe? Can you hand out exercises to your students for which there is scientific evidence of a positive effect on psychological well-being?

Dr. Hylke Vervaeke, lecturer neurobiology at the Beta Faculty, VU [department Center for Neurogenomics and Cognitive Research (CNCR)] and Amsterdam University College (AUC) developed a lecture series ‘Healthy Brain’ with assignments. In this workshop at the VU Education Lab she will tell us more about the neurobiology of resilience and she will offer non-invasive self-help interventions from the field of Positive Psychology. These elements can be (partly) implemented in your course.

She will start with low-level menti-meter quizzes. In this way, lecturers can ask their students (anonymously) how they really feel. Next, she will elaborate on the theory and practice of non-invasive self-help interventions from the field of Positive Psychology. She will introduce the ‘Healthy Brain Assignments’ which will allow students to actively work on their own psychological well-being during the course.

The reactions of Hylkes students are (extremely) positive in more than 90% of the cases. They feel ‘seen’ and involved:

  • ‘I also want to point out that the healthy brain assignments are amazing. I think it helped at least some of us improve our mental state and I want to give special thanks for this :)‘
  • ‘Question hours with Hylke and the bonus assignment were also nice to keep in mind the importance of our mental health’
  • ‘I just wanted to thank you for these exercises. It is rare to find someone who asks you once in a while how you are doing, and I think it is really valuable. I can say from my part that I really needed something like this. These times have not been easy, and it is very nice that a teacher actually acknowledges that. So, thank you very much’

This workshop is primarily  aimed at lecturers and study-advisors, but is useful for anyone who is in search of handy tools and life hacks for a better psychological well-being in these challenging times.

For this workshop we use Zoom. For security reasons, please register via the registration button below, after which you will receive the link and password. The details for the Zoom meeting are also on VUnet at Events. Registration is appreciated but not mandatory. For further information, please contact onderwijswerkplaats@vu.nl.

Gegevens

Datum:
januari 28
Tijd:
13:30 - 15:00
Evenement Categorie:

Locatie

passcode 28 januari
Education

Registreren

Tribe Loading Animation Image