Healthy Brain Approach

De coronacrisis raakt ons allemaal. Als VU docenten en studie-adviseurs, maar wellicht ook als ouders, zien we de impact op het psychologisch welzijn van onze studenten. Ook uit onderzoek blijkt dat studenten meer eenzaamheid en depressie ervaren. Wat kun je als docent doen om studenten echt te bereiken? Om op een veilige manier te vragen hoe ze zich echt voelen? Kun je ze oefeningen aanwijzen waarvoor er wetenschappelijke evidentie is voor een positief effect op het psychologisch welzijn?

Vergroot het studentenwelzijn

Dr. Hylke Vervaeke, docent neurobiologie aan de Beta Faculteit VU (afdeling Center for Neurogenomics and Cognitive Research (CNCR)) heeft in samenwerking met het Amsterdam University College (AUC) de Engelstalige collegereeks Healthy Brain ontwikkeld. Deze reeks bevat een aantal laagdrempelige ‘huiswerkoefeningen’, zodat je vanuit huis actief aan je eigen psychologisch welzijn kunt werken.

Deel 1: Healthy Brain by Hylke Vervaeke – Introduction

Deel 2: Healthy Brain by Hylke Vervaeke – Increasing Peak Performance

Deel 3a: Healthy Brain by Hylke Vervaeke – Increasing Well-being

Deel 3b: Healthy Brain by Hylke Vervaeke – The Gratitude Letter

Deel 4: Healthy Brain by Hylke Vervaeke – Increasing Well-being

Je kunt de complete lezingenreeks ook bekijken in de Student Wellbeing-playlist op het VU NT&L videokanaal.

Online Workshop – Healthy Brain Approach

In januari van dit jaar gaf Hylke Vervaeke een online workshop over de Healthy Brain Approach vanuit de VU Onderwijswerkplaats. Bekijk de opname van deze workshop op het VU NT&L videokanaal.

De reacties van Hylkes studenten zijn voor 90% razend positief. Ze voelen zich gezien en betrokken:

"I also want to point out that the Healthy Brain assignments are amazing. I think it helped at least some of us improve our mental state and I want to give special thanks for this :)"
"Question hours with Hylke and the bonus assignment were also nice to keep in mind the importance of our mental health."
"I just wanted to thank you for these exercises. It is rare to find someone who asks you once in a while how you are doing, and I think it is really valuable. I can say from my part that I really needed something like this. These times have not been easy, and it is very nice that a teacher actually acknowledges that. So, Thank you very much."