Healthy Brain Approach om het studentenwelzijn te vergroten

De coronacrisis raakt ons allemaal. Als VU docenten en studie-adviseurs, maar wellicht ook als ouders, zien we de impact op het psychologisch welzijn van onze studenten. Ook uit onderzoek blijkt dat studenten meer eenzaamheid en depressie ervaren. Wat kan je als docent doen om studenten echt te bereiken? Om op een veilige manier te vragen hoe ze zich echt voelen? Kan je ze oefeningen aanwijzen waarvoor er wetenschappelijke evidentie is voor een positief effect op het psychologisch welzijn?

Dr. Hylke Vervaeke, docent neurobiologie aan de Beta Faculteit VU [afdeling Center for Neurogenomics and Cognitive Research (CNCR)] en het Amsterdam University College (AUC) heeft een collegereeks ‘Healthy Brain’ met huiswerkopdrachten ontwikkeld. Je kunt de lezingenreeks bekijken op het VU NT&L kanaal. In januari van dit jaar gaf Hylke Vervaeke ook een online workshop over de Healthy Brain Approach op de VU Onderwijswerkplaats. De opname van de workshop is te vinden op het VU NT&L kanaal.

De reacties van Hylkes studenten zijn voor 90% razend positief. Ze voelen zich gezien en betrokken:

  • ‘I also want to point out that the healthy brain assignments are amazing. I think it helped at least some of us improve our mental state and I want to give special thanks for this :)‘
  • ‘Question hours with Hylke and the bonus assignment were also nice to keep in mind the importance of our mental health’
  • ‘I just wanted to thank you for these exercises. It is rare to find someone who asks you once in a while how you are doing, and I think it is really valuable. I can say from my part that I really needed something like this. These times have not been easy, and it is very nice that a teacher actually acknowledges that. So, thank you very much’