Canvas workshops in het nieuwe academisch jaar

23 augustus 2019 (3 days ago) | by Mavis Hegeman

Het academisch jaar 2019-2020 staat voor de deur. We attenderen jullie daarom op drie nieuwe workshops die gegeven worden door de FSW. Donderdag 29 augustus 2019 |13.00 – 14.30 u |Canvas for beginnersMaandag 2 september 2019 |11.00 – 12.30 u |Group functionality in CanvasDonderdag 5 september 2019|13.00 – 14.30 u…


Professionaliseringstrajecten voor Junior Docenten

| by Mavis Hegeman

Voor Junior Docenten (Docenten met D4 aanstelling) zijn er binnen de VU verschillende professionaliseringstrajecten. Deze trajecten geven junior docenten de kans zich te verdiepen, academische innovaties te bewerkstelligen en een portfolio op te bouwen in de context van het onderwijs. Het traject focust op persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling als…


Ellen Bal; pleiter voor activerende onderwijsvormen

21 augustus 2019 (5 days ago) | by Mavis Hegeman

Ellen Bal is opleidingsdirecteur van Bachelor en Master Antropologie aan de faculteit van Sociale Wetenschappen van de VU. Door haar expertise op het gebied van de verschillende aspecten van de mens, heeft Ellen bijzonder inzicht in wat volgens haar goed onderwijs inhoudt. Het eerste wat interviewer, Julien Laclavère (student-assistent VU…


StudeerSamen, want de druk is al hoog genoeg!

19 juli 2019 | by Mavis Hegeman

Onderwijswerkplaats – Interview met Zakaria Laaraj, oprichter StudeerSamen en winnaar Student Initiatiefprijs 2019. In gesprek met Zakaria Laaraj, vraagt Gabriel Peralta Alvarez, een van onze student-assistenten, naar Zakaria’s drijfveren om StudeerSamen op te richten. Lees hieronder zijn verhaal. Zakaria Laaraj studeert sinds zijn eerste bachelor op de VU. Hij begon…


VU Onderwijswerkplaats ondersteunt onderwijsinnovatie met Goal Setting

6 juli 2019 | by Mavis Hegeman

Eén van de onderwijsvernieuwingsprojecten van de VU Onderwijswerkplaats is het uitvoeren van een onderzoekspilot met een beperkt aantal faculteiten rondom de online interventie Goal Setting. Met Goal Setting formuleren studenten persoonlijke doelen aan het begin van de studie. Gedurende het studiejaar wordt hen gevraagd hoe het met het realiseren van…


VU Onderwijswerkplaats ondersteunt onderwijsinnovatie met Perusall

28 juni 2019 | by Mavis Hegeman

Eén van de onderwijsvernieuwingsprojecten van de VU Onderwijswerkplaats is onderzoeken hoe het online programma Perusall, ontwikkeld door Prof. Eric Mazur van Harvard University (keynote spreker op de VU Education Day 2019) op de VU kan worden ingezet. Met Perusall (letterlijk: grondig bestuderen) kunnen studenten online teksten bestuderen en van commentaar…


4 July 2019: A Broader Mind Course Building team meeting

25 juni 2019 | by Mavis Hegeman

Do you like to contribute to the innovation of education? Do you like to be creative? Do you like to collaborate with people from different backgrounds? If so, this meeting is perfect for you! VU students and staff are invited. There are two meetings on Thursday 4 July 2019 .…


Onderwijscafé: Beheer van literatuur met EndNote

24 juni 2019 | by Mavis Hegeman

De UB geeft workshops om studenten beter georganiseerd en sneller hun scriptie of paper te laten schrijven. In het onderwijscafé van 3 juni jl. bespraken we de mogelijke programma’s die er zijn voor betere organisatie. EndNote is daar een van. EndNote helpt studenten bij het verzamelen van hun referenties en…


VU Onderwijswerkplaats faciliteert Intercollegiale intervisie

| by Mavis Hegeman

Op 13 juni jl. heeft KnowVU voor de tweede keer een Special Interest Group bijeenkomst georganiseerd rondom intercollegiale intervisie. De eerste bijeenkomst van 28 februari 2019, betrof een eerste verkenning rondom intercollegiale intervisie als mogelijkheid voor docentprofessionalisering. We bespraken toen wat intercollegiale intervisie is en wat de voordelen en uitdagingen…


Deel je ervaring met hergebruik van Open leermaterialen

21 juni 2019 | by Mavis Hegeman

Open leermaterialen (Open Educational Resources) zijn digitale leermaterialen die vrij beschikbaar zijn op het internet. Een gebruiker mag de leermaterialen onder bepaalde voorwaarden aanpassen, hergebruiken en verspreiden. Omdat de kwaliteit van Open leermaterialen door een (vak)community van gebruikers wordt geborgd, leidt het hergebruik van Open leermaterialen potentieel tot meer efficiëntie…