SIG – FeedbackFruits bij Bèta


FeedbackFruits-traject Maandag 7 oktober vond de Special Interest Group over FeedbackFruits plaats. Tijdens deze bijeenkomst deelde Danny Scholten zijn ervaringen met FeedbackFruits. In juni 2018 is een presentatie bijgewoond over FeedbackFruits. FeedbackFruits kan gebruikt worden voor interactief studiemateriaal, docentenfeedback en peer feedback. Hoe FeedbackFruits eruit zag en hoe het programma…


Academisch integer handelen


Prof. dr. Gjalt de Graaf begint dit Onderwijscafé met het voorlezen van zijn onderwijsrede van twee jaar geleden ‘De VU en de problemen van NU.’ Hieronder volgt een samenvatting van de onderwijsrede en aansluitend een kort verslag van zijn presentatie De waarde van onderwijzen en het onderwijzen van waarden.Uit gesprekken met zijn…


Deel je ervaring met hergebruik van Open leermaterialen


Open leermaterialen (Open Educational Resources) zijn digitale leermaterialen die vrij beschikbaar zijn op het internet. Een gebruiker mag de leermaterialen onder bepaalde voorwaarden aanpassen, hergebruiken en verspreiden. Omdat de kwaliteit van Open leermaterialen door een (vak)community van gebruikers wordt geborgd, leidt het hergebruik van Open leermaterialen potentieel tot meer efficiëntie…


Functiebeperking in het onderwijs


Maandag 16 september jl. was de aftrap van de nieuwe reeks VU Onderwijscafés. Het VU Onderwijscafé stond dit keer in het teken van functiebeperking . Dit onderwerp is belangrijk voor universiteiten, aangezien landelijk 30% van de studenten een beperking heeft; of student+ is, zoals Handicap + Studie expertisecentrum deze studenten…


Mixed Classroom in Practice


The Vrije Universiteit aims to provide an open environment to students with backgrounds that vary on many different dimensions, such as religion, gender, sexual orientation, ethnicity, nationality, and socioeconomic status. Often, both in literature and in practice, the ‘diverse classroom’ and the ‘International Classroom’ are considered two different concepts, each…


Good practice van studentbetrokkenheid bij het vormgeven van onderwijs


Chiel van der Veen, universitair docent onderwijspedagogiek, vroeg  tijdens zijn laatste college aan de studenten, zoals alle goede docenten doen, volgens Charlotte Meijer, wat er nog verbeterd zou kunnen worden aan het vak. Een student gaf aan dat de Canvaspagina niet altijd even overzichtelijk is. Het is bijvoorbeeld best moeilijk…


Silvester Draaijer genomineerd voor Surf Onderwijsawards 2019


SURF geeft onderwijsvernieuwers een podium om hun impact en bereik te vergroten, én om anderen te inspireren. Silvester Draaijer, een van de vier kwartiermakers van VU NT&L, is genomineerd in de categorie Onderwijsadviseurs. Er zijn in totaal 25 nominaties in 5 categorieën voor de SURF Onderwijsawards 2019. SURF maakt de…


Canvas workshops in het nieuwe academisch jaar


Het academisch jaar 2019-2020 staat voor de deur. We attenderen jullie daarom op drie nieuwe workshops die gegeven worden door de FSW. Donderdag 29 augustus 2019 |13.00 – 14.30 u |Canvas for beginnersMaandag 2 september 2019 |11.00 – 12.30 u |Group functionality in CanvasDonderdag 5 september 2019|13.00 – 14.30 u…


Professionaliseringstrajecten voor Junior Docenten


Voor Junior Docenten (Docenten met D4 aanstelling) zijn er binnen de VU verschillende professionaliseringstrajecten. Deze trajecten geven junior docenten de kans zich te verdiepen, academische innovaties te bewerkstelligen en een portfolio op te bouwen in de context van het onderwijs. Het traject focust op persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling als…


Ellen Bal; pleiter voor activerende onderwijsvormen


Ellen Bal is opleidingsdirecteur van Bachelor en Master Antropologie aan de faculteit van Sociale Wetenschappen van de VU. Door haar expertise op het gebied van de verschillende aspecten van de mens, heeft Ellen bijzonder inzicht in wat volgens haar goed onderwijs inhoudt. Het eerste wat interviewer, Julien Laclavère (student-assistent VU…