Please find here the information about the Development Program for Junior lecturers (DPJ) in English.

Voor Junior Docenten (Docenten met D4 aanstelling) zijn er binnen de VU verschillende professionaliseringstrajecten. Deze trajecten geven junior docenten de kans zich te verdiepen, academische innovaties te plegen en een portfolio op te bouwen in de context van het onderwijs. Het traject kent een  focus op persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling als docent.

Deze trajecten hebben een tweeledig doel: het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het verbeteren van het loopbaanperspectief voor junior docenten.

Het Development Program for Junior lecturers (DPJ) is het (Engelstalinge) VU brede juniordocent traject. Junior docenten met een aanstelling van minstens 0.8 fte voor minstens 2 jaar kunnen meedoen. Deelname wordt centraal gefinancierd. Deelname kost ongeveer 150 uur per jaar. Het volledige traject is 4 jaar, en bestaat uit diverse onderdelen (hieronder verder beschreven). De teacher learning community wordt ook voor een bredere doelgroep aangeboden

4 jarig DPJ traject

De Teacher learner community (TLC) heeft als doel een stimulerende omgeving te bieden waarin junior docenten elkaar kunnen ontmoeten, te leren over academisch onderwijs als ook over de recente ontwikkelingen zoals blended learning of mixed class room. Tijdens de eerste twee jaar zullen de junior docenten hun Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO/UTQ). In jaar 3 en 4 worden de Educational Pioneer sessies georganiseerd. Tijdens deze sessies zal de focus liggen op onderwijs innovaties en het verhogen van onderwijs kwaliteit. De sessies zullen junior docenten handvaten geven hoe verandering tot stand te brengen in een academische context, ook geven zij verdieping in de onderwijsachtergrond van de junior docent. Om deze kennis direct toe te passen,  zullen de junior docenten deel nemen in 1 of 2 innovatie projecten (afhankelijk van hun aanstelling). Dit zal hen de gelegenheid geven te leren over onderwijsveranderingsprocessen en onderwijs innovaties te realiseren. Projecten kunnen zowel binnen een faculteit als VU breed plaatsvinden. Voor projecten kunnen junior docent  aan SKO deelnemers worden gekoppeld.

Ook de persoonlijke ontwikkeling (PD) en carrière perspectieven (CD)wordt aandacht gegeven. Hiervoor zullen zowel individuele als groeps-sessies met een externe coach georganiseerd worden.

Heb je vragen over DPJ junior docenten en/of onderwijsvernieuwing-projecten, neem dan contact op met: Maiza Campos Ponce, Project Leider en coördinator DPJ: m.camposponce@vu.nl.