Tips om activerend blended onderwijs vorm te geven

Een goede docent beschikt over een breed repertoire aan doceermethoden en technieken voor activerend blended onderwijs. De docent weet, gegeven de context van een cursus of les, de juiste methode toe te passen voor optimaal resultaat. Op deze pagina’s verzamelen we zoveel mogelijk praktische methoden en tips die bekend zijn uit de literatuur of van VU-docenten afkomstig zijn. Bekijk ze allemaal of maak met de filters aan de linkerzijde een selectie.

Found 16 Results
Page 1 of 2

Tip week 36: Hoe zorg je dat studenten je actieve werkvorm waarderen – 2?


Actieve werkvormen worden niet altijd gewaardeerd door studenten. Als docent merk je dat studenten niet meedoen in de les, of dat ze het onderwijs laag evalueren. Hoe kan dat? In […]

Emotions Man Happy Sad Face Adult  - RyanMcGuire / Pixabay

Niet gecategoriseerd

5 juli 2021


Canvas studentvriendelijk Tip 2 – Modules ordenen


Modules is de pagina waar de meeste informatie te vinden is voor studenten. Het is dus belangrijk dat deze pagina goed en vooral logisch is opgezet. Dit kan op twee […]

Indeling per onderwerp

Niet gecategoriseerd

4 juli 2021


Canvas Studentvriendelijk Tip 1 – Minder is meer


Docenten klagen vaak dat hun studenten belangrijke cursusinformatie niet lezen. Studenten klagen op hun beurt dat de informatie moeilijk te vinden is of helemaal niet is ontvangen. Om ervoor te […]

Canvas Tip 1

Niet gecategoriseerd


Random presentator


Studenten in groepen laten werken (bijv. projecten, casusopdrachten, probleemtaken) helpt om discussie over leerstof te ondersteunen en kennis te verdiepen. Hoe zorg je er echter voor dat je minder last […]

Wheel Fortune Prize Wheel Prize  - GLopezR / Pixabay

Niet gecategoriseerd

2 juli 2021


Eenvoudig cijferschema


Geef voor tussentijdse (deel)opdrachten niet heel gedetailleerde cijfers, maar bijv. 0, 1, 2 punten. Rond becijfering pas op het laatste moment af voor een definitief eindcijfer op de gebruikelijke 10-punts […]

Examination Homework Correction  - OpenClipart-Vectors / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Lijst met veelgemaakte fouten


Geef studenten een lijst met veelgemaakte fouten en zorg ervoor dat studenten – vóórdat ze hun (concept)uitwerking inleveren – deze lijst hebben doorlopen en hun veelgemaakte fouten hebben verwijderd of […]

Checklist Check List Mark Reminder  - Tumisu / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Voorbeelduitwerkingen


Zorg ervoor dat studenten de beschikking krijgen over goede en slechte (dus: niet-goede) voorbeelduitwerkingen. Doordat studenten hun eigen prestatie op voorhand al kunnen vergelijken met deze uitwerkingen is minder bijsturing […]

Check Hook Check Mark Hand  - geralt / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Stel je zelf voor


Maak een discussie aan in Canvas en vraag de studenten een foto te kiezen en te posten (met de zoekfunctie op Flickr bijvoorbeeld) die het best bij hen past, of […]

Gift Box Package Surprise  - ilyessuti / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Debat


De studenten debatteren in tweetallen of in twee complete groepen en verdedigen ofwel hun voorkeursstandpunt ofwel het tegenovergestelde van hun voorkeursstandpunt. Een debat is een goede manier om participatie in […]

Angry Debate Emotion Fist Hand  - OpenClipart-Vectors / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Jigsaw (Legpuzzel)


Deze strategie houdt in dat studenten “experts” worden over één aspect van een onderwerp, en vervolgens hun expertise delen met anderen. Verdeel daartoe een onderwerp in een paar samenstellende delen […]

Hands Puzzle Pieces Connect  - PublicDomainPictures / Pixabay

Niet gecategoriseerd


Page 1 of 2