Tips om activerend blended onderwijs vorm te geven

Een goede docent beschikt over een breed repertoire aan doceermethoden en technieken voor activerend blended onderwijs. De docent weet deze, gegeven de context van een cursus of les, de juiste methode te passen voor optimaal resultaat. Op deze pagina’s verzamelen we zoveel mogelijk praktisch methoden en tips die bekend zijn uit de literatuur of van de VU docenten afkomstig zijn. Bekijk ze allemaal of maak met de filters aan de linkerzijde een selectie.

Found 16 Results
Page 1 of 2

Tip week 36: Hoe zorg je dat studenten je actieve werkvorm waarderen – 2?


Actieve werkvormen worden niet altijd gewaardeerd door studenten. Als docent merk je dat studenten niet meedoen in de les, of dat ze het onderwijs laag evalueren. Hoe kan dat? In de komende tips gaan we verschillende deelantwoorden bespreken.  Deze tip gaat over het belang van inbedding van de opdracht van de opdracht in het leerproces. […]

Emotions Man Happy Sad Face Adult  - RyanMcGuire / Pixabay

Geen categorie

5 juli 2021 (5 weeks ago)


Canvas studentvriendelijk Tip 2 – Modules ordenen


Modules is de pagina waar de meeste informatie te vinden is voor studenten. Het is dus belangrijk dat deze pagina goed en vooral logisch is opgezet. Dit kan op twee manieren: chronologisch of per onderwerp. Welke optie voor u het handigst is, hangt af van de indeling van uw cursus. Indeling per onderwerp De indeling […]

Indeling per onderwerp

Geen categorie

4 juli 2021 (5 weeks ago)


Canvas Studentvriendelijk Tip 1 – Minder is meer


Docenten klagen vaak dat hun studenten belangrijke cursusinformatie niet lezen. Studenten klagen op hun beurt dat de informatie moeilijk te vinden is of helemaal niet is ontvangen. Om ervoor te zorgen dat miscommunicatie wordt voorkomen, en studenten niets missen, is het belangrijk om je Canvas pagina zo duidelijk mogelijk in te richten. Minder is meer […]

Canvas Tip 1

Geen categorie


Random presentator


Studenten in groepen laten werken (bijv. projecten, casusopdrachten, probleemtaken) helpt om discussie over leerstof te ondersteunen en kennis te verdiepen. Hoe zorg je er echter voor dat je minder last hebt van meeliftgedrag van studenten? Mee-lifters vragen altijd veel aandacht – en dus tijd – van de docent.  Als je groepswerk inzet dat studenten moeten […]

Wheel Fortune Prize Wheel Prize  - GLopezR / Pixabay

Geen categorie

2 juli 2021


Eenvoudig cijferschema


Geef voor tussentijdse (deel)opdrachten niet heel gedetailleerde cijfers, maar bijv. 0, 1, 2 punten. Rond becijfering pas op het laatste moment af voor een definitief eindcijfer op de gebruikelijke 10-punts schaal.

Examination Homework Correction  - OpenClipart-Vectors / Pixabay

Geen categorie


Lijst met veelgemaakte fouten


Geef studenten een lijst met veelgemaakte fouten en zorg ervoor dat studenten – vóórdat ze hun (concept)uitwerking inleveren – deze lijst hebben doorlopen en hun veelgemaakte fouten hebben verwijderd of opgelost. Door dit van studenten te eisen is er minder feedback nodig en kan de docent zich meer focussen op de hoofdlijn en verbeteren van […]

Checklist Check List Mark Reminder  - Tumisu / Pixabay

Geen categorie


Voorbeelduitwerkingen


Zorg ervoor dat studenten de beschikking krijgen over goede en slechte (dus: niet-goede) voorbeelduitwerkingen. Doordat studenten hun eigen prestatie op voorhand al kunnen vergelijken met deze uitwerkingen is minder bijsturing van het studentwerk nodig en hoeft waarschijnlijk minder feedback te worden gegeven. Het is een verkeerde veronderstelling dat studenten zelf moeten uitzoeken hoe je een […]

Check Hook Check Mark Hand  - geralt / Pixabay

Geen categorie


Stel je zelf voor


Maak een discussie aan in Canvas en vraag de studenten een foto te kiezen en te posten (met de zoekfunctie op Flickr bijvoorbeeld) die het best bij hen past, of wat hun verwachtingen zijn van de cursus, en waarom. Dit kan gebeuren voor de cursus begint. Of vraag de stduenten tijdens een live online les […]

Gift Box Package Surprise  - ilyessuti / Pixabay

Geen categorie


Debat


De studenten debatteren in tweetallen of in twee complete groepen en verdedigen ofwel hun voorkeursstandpunt ofwel het tegenovergestelde van hun voorkeursstandpunt. Een debat is een goede manier om participatie in grote groepen aan te moedigen zonder de controle te verliezen, en het kan in elk vakgebied werken – niet alleen in de sociale wetenschappen. Ze […]

Angry Debate Emotion Fist Hand  - OpenClipart-Vectors / Pixabay

Geen categorie


Jigsaw (Legpuzzel)


Deze strategie houdt in dat studenten “experts” worden over één aspect van een onderwerp, en vervolgens hun expertise delen met anderen. Verdeel daartoe een onderwerp in een paar samenstellende delen (“puzzelstukjes”). Vorm subgroepen van 3-5 en wijs elke subgroep een verschillend “stukje” van het onderwerp toe (of, als de groep groot is, wijs twee of […]

Hands Puzzle Pieces Connect  - PublicDomainPictures / Pixabay

Geen categorie


Page 1 of 2