Tips om activerend blended onderwijs vorm te geven
Een goede docent beschikt over een breed repertoire aan doceermethoden en technieken voor activerend blended onderwijs. De docent weet, gegeven de context van een cursus of les, de juiste methode toe te passen voor optimaal resultaat. Op deze pagina’s verzamelen we zoveel mogelijk praktische methoden en tips die bekend zijn uit de literatuur of van VU-docenten afkomstig zijn. Bekijk ze allemaal of maak met de filters aan de linkerzijde een selectie.
Page 1 of 2
Tip week 36: Hoe zorg je dat studenten je actieve werkvorm waarderen – 2?
Actieve werkvormen worden niet altijd gewaardeerd door studenten. Als docent merk je dat studenten niet meedoen in de les, of dat ze het onderwijs laag evalueren. Hoe kan dat? In […]
Niet gecategoriseerd
5 juli 2021
Canvas studentvriendelijk Tip 2 – Modules ordenen
Modules is de pagina waar de meeste informatie te vinden is voor studenten. Het is dus belangrijk dat deze pagina goed en vooral logisch is opgezet. Dit kan op twee […]
Niet gecategoriseerd
4 juli 2021
Canvas Studentvriendelijk Tip 1 – Minder is meer
Docenten klagen vaak dat hun studenten belangrijke cursusinformatie niet lezen. Studenten klagen op hun beurt dat de informatie moeilijk te vinden is of helemaal niet is ontvangen. Om ervoor te […]
Niet gecategoriseerd
Random presentator
Studenten in groepen laten werken (bijv. projecten, casusopdrachten, probleemtaken) helpt om discussie over leerstof te ondersteunen en kennis te verdiepen. Hoe zorg je er echter voor dat je minder last […]
Niet gecategoriseerd
2 juli 2021
Eenvoudig cijferschema
Geef voor tussentijdse (deel)opdrachten niet heel gedetailleerde cijfers, maar bijv. 0, 1, 2 punten. Rond becijfering pas op het laatste moment af voor een definitief eindcijfer op de gebruikelijke 10-punts […]
Niet gecategoriseerd
Lijst met veelgemaakte fouten
Geef studenten een lijst met veelgemaakte fouten en zorg ervoor dat studenten – vóórdat ze hun (concept)uitwerking inleveren – deze lijst hebben doorlopen en hun veelgemaakte fouten hebben verwijderd of […]
Voorbeelduitwerkingen
Zorg ervoor dat studenten de beschikking krijgen over goede en slechte (dus: niet-goede) voorbeelduitwerkingen. Doordat studenten hun eigen prestatie op voorhand al kunnen vergelijken met deze uitwerkingen is minder bijsturing […]
Niet gecategoriseerd
Stel je zelf voor
Maak een discussie aan in Canvas en vraag de studenten een foto te kiezen en te posten (met de zoekfunctie op Flickr bijvoorbeeld) die het best bij hen past, of […]
Niet gecategoriseerd
Debat
De studenten debatteren in tweetallen of in twee complete groepen en verdedigen ofwel hun voorkeursstandpunt ofwel het tegenovergestelde van hun voorkeursstandpunt. Een debat is een goede manier om participatie in […]
Niet gecategoriseerd
Jigsaw (Legpuzzel)
Deze strategie houdt in dat studenten “experts” worden over één aspect van een onderwerp, en vervolgens hun expertise delen met anderen. Verdeel daartoe een onderwerp in een paar samenstellende delen […]
Niet gecategoriseerd
Page 1 of 2